Strona główna

Titanfall to sieciowy FPS osadzony w oryginalnym uniwersum sci-fi. Za produkcję tytułu odpowiada amerykańskie Respawn Entertainment, założone w 2010 roku. Dwaj jego założyciele, Vince Zampella i Jason West, pracowali wcześniej na kierowniczych stanowiskach w studiu Infinity Ward, które współtworzyło serię Call of Duty.

Titanfall ludzkość podzielona jest na dwie, zwalczające się frakcje. Pierwszą stanowi konsorcjum potężnych korporacji, pragnących położyć ręce na zasobach planet pozostających do tej pory poza zainteresowaniem władz Ziemi. Druga, to zbuntowani mieszkańcy wyzyskiwanych przez wielkie firmy światów. Podczas prac nad uniwersum gry, twórcy czerpali inspiracje z takich filmów jak Dystrykt 9 czy Łowca androidów.

Pomimo tego, że tytuł oferuje wyłącznie rozgrywkę w trybie multiplayer - w formie kampanii lub pojedynczych meczy opartych na różnych wariantach sieciowej rozgrywki (Attrition, Capture the Flag, Hardpoint Domination, Last Titan Standing czy Pilot Hunter) – zaprezentowany świat jest spójny i oparty o solidne, logiczne podstawy. Rozgrywki sieciowe toczą się na kilkunastu zróżnicowanych arenach, rozsianych po całej galaktyce. Do poszczególnych lokacji przypisano historie oraz uzasadnienie dla toczonych tam działań wojennych. W ten sposób twórcy połączyli tradycyjny tryb multiplayer, z definicji skupiony wyłącznie na starciach graczy, z rozwiązaniami fabularnymi znanymi z solowych produkcji.

Gracze wcielają się w Pilotów, czyli żołnierzy zdolnych kierować kilkumetrowymi mechami, zwanymi tu Tytanami. Te ostatnie są swego rodzaju nagrodą za skuteczność na polu bitwy, choć w ostateczności trafiają także i do mniej wprawionych graczy. Początkowo wszyscy zaczynają rozgrywkę na piechotę, ale w odróżnieniu od wielu innych FPS-ów, sporo czasu spędzają nad powierzchnią ziemi. Titanfall wyróżnia się ciekawym systemem poruszania się, który stawia na płynne i niezwykle szybkie przemierzanie map. Grywalne postaci wyposażone są w plecaki odrzutowe, pozwalające im skakać wyżej i dalej niż normalnie. Piechurzy potrafią przeskakiwać pomiędzy budynkami i biegać po ścianach, dzięki czemu są w stanie dostać się na drugi koniec mapy bez dotykania stopą ziemi.

W wieloosobowych bitwach bierze na raz udział maksymalnie 12 żywych graczy, podzielonych na dwie zwalczające się drużyny. Mimo to, na mapie pojawia się o wiele więcej postaci, część z nich to sterowani przez AI żołnierze i roboty (da się je hackować). Ponadto w Titanfall występują przedstawiciele lokalnej fauny – niektóre zwierzęta nie są agresywne, podczas gdy inne potrafią zapolować na grających.

Wzorując się na serii Call of Duty, twórcy wprowadzili system awansowania postaci poprzez zdobywanie doświadczenia oraz umożliwili kolekcjonowanie broni i gadżetów odblokowywanych za dokonania na polu bitwy. Prócz futurystycznych pukawek, uczestnicy rozgrywek mogą korzystać z dodatkowych atrybutów i wybranych zdolności taktycznych. W grze występuje kilka klas maszyn kroczących, różniących się od siebie wyposażeniem i umiejętnościami specjalnymi. Tytany posiadają o wiele potężniejsze od zwykłych żołnierzy uzbrojenie, areny są jednak skonstruowane w taki sposób, by zneutralizować różnice w mocy ognia pomiędzy piechurami a zabójczymi maszynami. Mechy da się zneutralizować tradycyjnymi metodami lub wskakując im na plecy i zadając druzgocący cios w ich czuły punkt.

Silnik Titanfall to mocno zmodyfikowana wersja Source Engine. Bez względu na to, co dzieje się na ekranie, zapewnia on stabilną wydajność oraz efekty, do których przyzwyczaiły nas współczesne produkcje z gatunku.

 

Alien Shooter 2 (w USA wydana pod tytułem Alien Shooter: Vengeance) to rozbudowana kontynuacja niskobudżetowej gry zręcznościowej z 2003 roku. W drugiej części niezmienione pozostało jedynie główne założenie gry, czyli masowa eksterminacja obcych. Na naszej drodze stanie do 100 potworów jednocześnie (do 10 000 na jednej mapie), do ich likwidacji posłuży nam aż 50 rodzajów uzbrojenia - od standardowych pistoletów, karabinów, shotgunów i granatów począwszy, na miotaczach ognia, lodu i broni zmniejszającej skończywszy. Do dyspozycji gracza oddano także 20 rodzajów gadżetów jak np. latarki, radary czy roboty bojowe. Alien Shooter 2 został wzbogacony o elementy RPG – rozwijamy współczynniki naszej postaci, takie jak siła, inteligencja, zręczność, celność, leczenie, posługiwanie się poszczególnymi typami broni itd. Na ekranie kreacji postaci, obok płci i wyglądu naszego herosa, wybieramy także jedną umiejętność specjalną (m.in. widzenie w ciemności, wampiryzm, szybsze zdobywanie doświadczenia, hipnoza). Nie zabrakło również zadań pobocznych i postaci niegrywalnych (NPC), amunicję uzbrojenie i apteczki kupujemy w specjalnych stacjach zaopatrzeniowych za pieniądze zebranie w trakcie gry. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą w stosunku do części pierwszej jest znaczna poprawa oprawy wizualnej, pomimo iż dalej mamy do czynienia z rzutem izometrycznym i dwuwymiarową grafiką, autorzy zaimplementowali efekty pogodowe, dynamiczne cienie i oświetlenie (w tym możliwość niszczenia źródeł światła) oraz obsługę większej rozdzielczości. Gra zawiera kampanię oraz tryb Survive, w którym musimy jak najdłużej odpierać ataki nadciągających zewsząd obcych. Nie zabrakło również trybu multiplayer.

W Polsce gra Alien Shooter 2 została wydana w pakiecie zatytułowanym Alien Shooter Złota Edycja, zawierającym także pierwszą cześć wraz z dodatkiem.

 

SimCity to kolejna część słynnej serii, symulacji życia i rozwoju miasta, tworzonej przez firmę Maxis już od ponad dwóch dekad. Gracze wcielają się w burmistrza nowo powstałego miasta. Ich nadrzędnym zadaniem jest zajęcie się rozwojem gospodarczym, ekonomicznym, handlowym oraz zagospodarowaniem przestrzennym tak, by uatrakcyjnić miasto i w przyszłości stworzyć z niego wielką metropolię. Na piątą odsłonę cyklu przyszło graczom czekać 10 lat, jednak twórcy gry starali się nadrobić ten długi okres sporą ilością innowacji, które można znaleźć w SimCity. Są to: nowy silnik graficzny, większe zależności pomiędzy poszczególnymi elementami miasta oraz interesujące rozwiązania w kwestii rozgrywki sieciowej.

Nowy silnik - nazwany Glassbox – pozwala na swobodne poruszanie kamerą i bardzo duże zbliżanie widoku (nawet do poziomu zwykłego przechodnia) oraz ujrzenie, co takiego dzieje się za rogiem drapacza chmur albo w witrynie jednego z licznych sklepów. Glassbox oferuje nowatorskie rozwiązanie zarówno w kwestii prowadzenia rozgrywki (umożliwiono budowanie krętych dróg), jak i jej prezentacji (system dynamicznych świateł).

Rozwinięto też mechanikę, która symuluje funkcjonowanie prawdziwych miast. Wszystkie decyzje o rozwoju aglomeracji bezpośrednio przekładają się na chociażby związek między gęstością zaludnienia a wartościami nieruchomości lub zanieczyszczeniem powietrza czy stopniem edukacji młodzieży. Gra przedstawia te informacje za pomocą grafów, które klarownie wyjaśniają aktualną sytuację metropolii, co pozwala nam szybko reagować na pojawiające się problemy.

Piąta odsłona cyklu SimCity czerpie też z poprzednich gier z serii. Powraca tradycyjny podział na trzy rodzaje dzielnic – mieszkalną, usługową i przemysłową. Dodatkowo tytuł oferuje tryb rozgrywki wieloosobowej, w którym gracze dzielą między swoje miasta wspólny obszar. Mamy więc zarządzanie regionem wraz z przyjaciółmi, współdzielenie się surowcami, współpracę w rozwoju miast oraz rywalizację o wpływy. Rozgrywka wieloosobowa jest oparta na tabelach rankingowych i systemie osiągnięć, który pozwala na odblokowywanie nowych rozwiązań strukturalnych i architektonicznych.

Podobnie jak inne produkcje EA, SimCity zawiera również rozbudowany panel społecznościowy o nazwie CityLog, stworzony na podobieństwo m.in. Autologa (seria Need for Speed) i Battleloga (seria Battlefield). Narzędzie pozwoli nam na porównywanie naszych osiągnięć z innymi graczami, obserwowanie trendów rządzących światowym rynkiem gry, jak i wykonywanie różnorodnych wyzwań.

Battlefield 2 jest kontynuacją niezwykle popularnych PeCetowych gier z gatunku FPS o tytułach Battlefield 1942 i Battlefield Vietnam oraz siostrzaną pozycją w stosunku do Battlefield: Modern Combat dla stacjonarnej konsoli Sony PlayStation 2. Zatem warstwa fabularna przedstawia hipotetyczny konflikt zbrojny z przełomu XX i XXI wieku, natomiast w gronie rywalizujących stron figurują: Stany Zjednoczone, Chińska Republika Ludowa i koalicja państw bliskowschodnich. Oczywiście każdy obóz dysponuje bogatym arsenałem środków bojowych, obejmującym broń ręczną (karabin M-4, pistolet M-9 etc.) i przeróżne wehikuły (około trzydzieści maszyn – m.in. czołg M1A2 Abrams, śmigłowiec UH-60A Black Hawk i pojazd HMMWV).

Wirtualne pola bitew (szczegółowo dopracowane środowisko o bardzo wysokiej interaktywności) nawiązują do prawdziwych lokacji w rozmaitych zakątkach globu ziemskiego (tereny zurbanizowane, zwarte formacje leśne itp.), a jednocześnie w walce może uczestniczyć nawet ponad sto osób (rozmiar danej mapy determinuje ilość żołnierzy, obecnych w konkretnym momencie). Służba wojskowa przebiega nie tylko w ramach pierwszej linii frontu, ale również w sztabie dowódczym – usatysfakcjonowani powinni być więc miłośnicy strzelania i wytrawni stratedzy. Czynione postępy owocują wzrostem rangi militarnej użytkownika, co łączy się z odblokowywaniem ukrytych niespodzianek (np. dodatkowe rodzaje uzbrojenia).

Oprócz zupełnie nowego „silnika”, generującego skomplikowaną oprawę wizualną 3D, zaimplementowano także zaawansowany zbiór algorytmów fizycznych. Realizm zwiększa innowacyjny system, odpowiedzialny za podatność materiałów na penetrację. Trzeba zatem nieustannie uważać, aby znajdować osłonę w należytych miejscach, gdyż drewniany płot ceglanemu murowi nierówny.

 

League of Legends, produkcja studia Riot Games, to sieciowa gra typu MOBA (massive online battle arena) – oparta na zmodyfikowanej mechanice znanej mapy doWarcrafta III - Defence of the Ancients.

Akcja gry ma miejsce w typowym świecie fantasy, zwanym Valoran. Była to kraina od wielu lat ogarnięta wojną, jednak pewnego dnia skłócone państwa postanowiły, że od teraz będą rozwiązywać swoje konflikty w inny sposób. Wybrani przedstawiciele każdej z nacji utworzą tytułową League of Legends, a następnie odesłani zostaną na areny, gdzie zmierzą się z drużynami przeciwników. W ten sposób wszelkie spory międzynarodowe są rozwiązywane w małych pojedynkach, a nie w wyniszczających globalnych wojnach.

League of Legends to pierwsza produkcja studia Riot Games. Jest ona sieciowym, drużynowym action/RPG, w którym musimy walczyć z innymi graczami w granicach zamkniętej areny, przypominającej mapy znane z typowej strategii czasu rzeczywistego. Mamy więc do czynienia z rozwiązaniem podobnym do znanego z Demigod czyDefence of the Ancients.

Na arenach stają naprzeciw siebie dwie drużyny (trzyosobowe albo pięcioosobowe, w zależności od wybranej mapy). Przed każdym spotkaniem z puli ponad stu postaci wybieramy bohatera, którym będziemy sterować. W miarę awansowania na wyższe poziomy doświadczenia zyskujemy potężniejsze umiejętności, unikalne dla każdego herosa. W trakcie meczu zdobywamy także złoto, przeznaczane na zakup przedmiotów, które ostatecznie kształtują charakter kierowanej postaci. Ponadto przed grą możemy wybrać dwie umiejętności z puli zdolności dostępnych dla każdego bohatera. Wpływ na statystyki naszych postaci mają również specjalizacje i runy wybierane przed meczem. Jedna gra trwa zazwyczaj około 45 minut w trybie 5v5 i około pół godziny w trybie 3v3.

W kolejnych uaktualnieniach dodano kolejne tryb gry. Pierwszy z nich to Dominion, będący adaptacją trybu dominacji do mechaniki MOBA. Jest on wyraźnie bardziej dynamiczny i nieprzewidywalny niż „klasyczne” potyczki, a rozegranie w nim jednego meczu trwa 15-20 minut. Kolejny tryb rozgrywki nosi nazwę ARAM (All Random All Mid). Akcja toczy się na mapie Howling Abyss, a drużyny składające się z pięciu bohaterów rywalizują ze sobą wyłącznie na jednej alejce. Rozgrywka ta jest bardzo dynamiczna, oparta na starciach grupowych i zazwyczaj trwa około 20 minut.

Chociaż League of Legends nastawiona jest przede wszystkim na sieciowe potyczki, twórcy przygotowali także tryb single-player, w którym mierzymy się z zaawansowaną AI. Pełni on jednak głównie funkcję treningową przed przystąpieniem do walki z żywym przeciwnikiem. Zresztą gra sama może wyszukać nam partnera o zbliżonych umiejętnościach. Ponadto nasze osiągnięcia są stale śledzone i zapisywane na serwerach rankingowych.

Przykładowy screen:

Copyright © 2012. All Rights Reserved.